Za motto do tej książki mogłoby służyć hasło, które w latach dziewięćdziesiątych towarzyszyło kampanii reklamowej filmu "Matrix". Miało ono postać pytania: czy kiedykolwiek wydawało ci się, że z tym światem jest coś nie tak? Domyślna odpowiedź jest oczywiście twierdząca.Powszechne zwłaszcza dzisiaj, kiedy światem nieustannie wstrząsają kolejne kryzysy. Kiedy rozpadają się kolejne z pozoru nienaruszalne struktury życia społecznego. I kiedy perspektywa takiej czy innej apokalipsy - na skutek zmian klimatu, wojny nuklearnej, wielkiej pandemii albo buntu biednych przeciwko bogatym - wydaje się więcej niż prawdopodobna. Jeśli dodamy do tego media społecznościowe i internet, które zamiast - jak o tym niegdyś marzono - sprzyjać budowie globalnej wspólnoty, wzmacniają tylko nasze naturalne tendencje do zamykania się w niewielkich totemicznych plemionach bańkach, krajobraz robi się jeszcze bardziej problematyczny.Ta książka bierze się z przekonania, że właśnie w takim świecie - ba, nade wszystko w takim - dystans, niespieszna analiza unikająca łatwych utożsamień i zbiorowych odruchów są potrzebne co najmniej tak samo jak maseczki w czasie pandemii. Bo choć w erze obrazu, emotikonu i bezzwłocznego działania myślenie i rozumienie nie cieszą się specjalną estymą - nic bez nich nigdy nie zmienimy na lepsze, nie będziemy bowiem wiedzieć, co by należało zmienić i dlaczego.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Czarna fala Tytuł oryginału: "Black wave : Saudi Arabia, Iran, and the forty-year rivalry that unraveled culture, religion, and collectiva memory in the Middle East,". Tytuł okładkowy: "Czarna fala : Arabia Saudyjska, Iran i czterdziestoletnia rywalizacja, która odmieniła kultury, religię i pamięć zbiorową na Bliskim Wschodzie". "Arabia Saudyjska, Iran i czterdziestoletnia rywalizacja, która odmieniła kultury, religię i pamięć zbiorową na Bliskim Wschodzie "
"Czarna fala" to pełne wnikliwości nowe spojrzenie na współczesną historię Bliskiego Wschodu, opowiadające niezbadaną w dużej mierze historię rywalizacji między sunnicką Arabią Saudyjską a szyickim Iranem - rywalizacji zrodzonej z iskier irańskiej rewolucji z 1979 roku - która radykalnie zmieniła kulturę, tożsamość i zbiorową pamięć milionów muzułmanów w ciągu czterech dekad. Kim Ghattas śledzi losy zwykłych obywateli, których życie zostało dotknięte geopolitycznym dramatem.Większość Amerykanów zakłada, że ekstremizm, sunnicko-szyicki antagonizm i antyamerykanizm zawsze istniały na Bliskim Wschodzie, ale przed 1979 rokiem Arabia Saudyjska i Iran były sojusznikami. Dopiero po tym roku - niezwykłym punkcie zwrotnym - szyicki Iran i sunnicka Arabia Saudyjska zaczęły wykorzystywać religię jako narzędzie rywalizacji o dominację w regionie. Rozpaliło to wojny kulturowe, które doprowadziły do amerykańskiej inwazji na Irak w 1991 roku, ataków terrorystycznych z 11 września i powstania ISIS.Ghattas pokazuje, jak Arabia Saudyjska i Iran przeszły od sojuszników przeciwko zagrożeniu komunizmem ze strony Rosji, odgrywających główną rolę w amerykańskiej strategii antyradzieckiej, do śmiertelnych wrogów, którzy wykorzystują konserwatyzm religijny do wzniecania podziałów i niepokojów od Egiptu po Pakistan.
UWAGI:
Bibliografia, netografia na stronach 468-496.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wyjątkowe zaproszenie za kulisy własnej twórczości i opowieść o współczesnym świecie - pierwsza książka Olgi Tokarczuk po otrzymaniu Literackiej Nagrody Nobla.Laboratorium powstających tekstów, książek, bohaterów. Proces żmudnych, ale i fascynujących poszukiwań. Eksplozje wyobraźni. Podążanie za logiką rodzącej się fabuły i za wewnętrznym światem bohaterów, odkrywanie ich motywacji, światopoglądów. Odsłanianie pasjonujących historii, ale też opowieść o lekturach i osobistych doświadczeniach. Wytrwałe dążenie do tego, by rozumieć nieskończone zróżnicowanie i skomplikowanie świata.Dwanaście wyselekcjonowanych, najważniejszych esejów i wykładów, dzięki którym możemy zajrzeć za kulisy twórczości Olgi Tokarczuk. Teksty kluczowe i premierowe. W tym szeroko komentowana mowa noblowska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Varia 1. Czytelnicy i krytycy - opowiadania, pierwsze szkice do Ferdydurke, pierwsze próby dziennikowe, reportaże, recenzje i artykuły krytycznoliterackie, przedmowy do własnych i cudzych książek. Jerzy Jarzębski, wybitny znawca Gombrowicza, napisał: W variach obserwujemy jego losy, jego kształtowanie się pomiędzy ludźmi, odmiany życiowej i społecznej sytuacji, tak jak zapisały się w felietonach, recenzjach, fragmentach utworów, polemikach, dyskusjach, w wywiadach i notach - od młodzieńczego, prowokacyjnego: "Dramatu baronostwa" aż po "Ostatni wywiad", który zamyka mocne i jednoznaczne słowo "Grób".W tomie 1 znajduje się nie publikowany dotąd w Polsce tekst - wypowiedź pisarza ogłoszona na okładce francuskiego wydania Teatru z 1965 r.
UWAGI:
Nota wydawcy na stronach 437-445. Tekst oparto na wydaniu: Witold Gombrowicz, Dzieła, pod red. Jana Błońskiego i Jerzego Jarzębskiego: T. XII Varia. Proza, [>>] reportaże, krytyka, 1933-1939, red. Barbara Górska, WL, Kraków 1995 ; T. XIII Varia. Publicystyka, wywiady, teksty różne, 1939-1963, red. Barbara Górska, WL, Kraków 1996; T. XIV Varia. Publicystyka, wywiady, teksty różne, 1963-1969, red. Maria Rola, WL, Kraków 1997. Tekst częściowo tłumaczony z hiszpańskiego, włoskiego, francuskiego, niemieckiego.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Przeszłość i pamięć są moją ojczyzną" - pisze Andrzej Stasiuk. I przy dźwiękach fado wraca z Babadag do rodzinnej wsi na Podlasiu, oddając się wspomnieniom dzieciństwa i składając hołd cieniom przodków.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dlaczego bez szczegółu nie ma ogółu? Czym różni się fakt od faktu podanego czytelnikom? Czy na pewno Z zimną krwią Trumana Capote’a jest pierwszą powieścią non-fiction? Do czego może służyć reporterowi bardzo długi szalik? Dlaczego Hanna Krall jest Mondrianem reportażu, a nie Chagallem? Czego uczyła reporterki i reporterów "Gazety Wyborczej" Małgorzata Szejnert? Jak Ryszard Kapuściński używał pisarskiej wolności? Czy reportaż gonzo to tylko Ameryka po narkotykach? Czy reporter może używać fantazji? A może reportaż to jedynie "wiara, że coś się zdarzyło"? "Słowo w reportażu ma rolę świadka. Niestety, świadek czasem mija się z prawdą, chociaż przysięgał, że nie skłamie - pisze Szczygieł. - My, reporterzy i reporterki, jesteśmy w potrójnym klinczu (taki raczej w sporcie nie istnieje, ale chcę podkreślić złożoność sytuacji). Z jednej strony jest świat, którego kołem zamachowym bywa kłamstwo, i są rozmówcy o niestabilnej pamięci. Z drugiej - mamy tylko siebie: nasze oczy, nasze uszy i nasze mózgi, a więc bardzo ograniczony aparat postrzegania. Z trzeciej - nieobiektywny, uznaniowy język, który nie umie być wiarygodnym świadkiem". Nowa książka Mariusza Szczygła jest esejem napisanym z miłości do reportażu. To lektura dla wszystkich, którzy kochają ten gatunek oraz dla tych, którzy mają wątpliwości, czy jest wiarygodny, a także poradnik dla tych, którzy sami chcą pisać.
UWAGI:
Bibliografia przy rozdziałach.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Postać Józefa Piłsudskiego utożsamiana jest w zbiorowej pamięci Polaków najczęściej z czynem niepodległościowym, z etosem człowieka podziemnego, więźnia i zesłańca, z ideą walki zbrojnej i Legionami Polskimi, z odzyskaniem tak długo wyczekiwanej wolności i odrodzeniem ojczyzny, a wreszcie ze zwycięstwem nad bolszewikami i ocaleniem Europy przed czerwoną rewolucją. Mówiąc o Piłsudskim, mamy zazwyczaj na myśli człowieka czynu, męża stanu, polityka i wodza, rzadziej natomiast pisarza, choć przecież i w tej roli spełniał się przez całe swoje życie. Dowodem jego twórczych dokonań jest monumentalne dziesięciotomowe wydanie Pism zbiorowych (1937-1938), na które składają się teksty publicystyczne, relacje wspomnieniowe, studia historyczne i wojskowe, mowy, odezwy, rozkazy i korespondencje. Stanowią one wielką syntezę wcielanej w życie idei niepodległościowej, są odzwierciedleniem światopoglądu i systemu wartości Marszałka, jego myśli historiozoficznej i realizowanego przezeń programu społeczno-politycznego, jego osobistych przeżyć i doświadczeń znamiennych dla pokolenia pogrobowców powstania styczniowego, a zarazem nowych żołnierzy Niepodległej.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 368-374. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kolumbia jest rozpieszczona przez Matkę Naturę. Jako jeden z nielicznych krajów w Ameryce Łacińskiej ma wybrzeże nad dwoma oceanami, ośnieżone szczyty Andów, cztery pustynie oraz Amazonię. To kraj tak bogaty w wodę, że ok. 60% energii pochodzi z hydroelektrowni. Kraina 365 odmian owoców: Kolumbijczycy chwalą się, że każdego dnia mogą jeść inny przysmak. A ponieważ nie ma tutaj pór roku, owoce spadają z drzew właściwie bez przerwy. Eldorado?Gdy mówię, że mieszkam w Kolumbii, większość Polaków chwyta się za głowę, pytając: "Dziewczyno, czy tobie jest życie niemiłe?". Trzeba bowiem być (rzekomo) mocno szalonym, aby dobrowolnie osiąść w kraju, który nadal słynie z Pabla Escobara, konfliktów i ładunków kokainy przemycanych do Europy w kartonach z bananami.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Autor - ksiądz Piotr Pawlukiewicz - odważnie stawia czoła krążącym mitom. Nie oburza się i nie zrzuca winy za te plotki na wrogów Kościoła katolickiego, a jedynie przedstawia rzeczywistość polskich księży bez upiększeń. To pozycja przeznaczona przede wszystkim dla tych, którzy chcą się przekonać, jak naprawdę żyje się na plebanii.Na pewno każdy z nas słyszał niejedną "miejską legendę" o księżach jeżdżących nowiutkimi, sportowymi samochodami. Gdy Kościół Katolicki uważa ubóstwo za cnotę, trudno byłoby nie uznać tego za miażdżący dowód na hipokryzję i zakłamanie. Można jednak spotkać również zupełnie innych przedstawicieli duchowieństwa - takich, których buty i sutanna są powycierane, bo nie stać ich na nowe. Tacy ludzie nie mają praktycznie czasu dla siebie, bo nieustannie pochłaniają ich rozliczne duszpasterskie aktywności, schola, spotkania biblijne, organizacja pielgrzymek dla seniorów i pomoc biednym rodzinom w parafii.Ksiądz Pawlukiewicz pokazuje nam przykłady różnych księży, jedni są samotni, inni rozchwytywani. Niektórzy przywiązują nadmierną uwagę do swojego wyglądu, inni wręcz przeciwnie. Są wśród nich fani futbolu i motoryzacji - tak jak wśród osób świeckich. Autor książki nie zaprzecza, że w gronie duchownych dochodzi do żadnych nadużyć. Oni również grzeszą i nie są święci. Gdy jednak oni popełniają jakiś błąd, znajdują się w oka mgnieniu pod pręgierzem opinii publicznej. Często ich krytyka jest niewspółmierna do zarzucanych im czynów.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Edward Said nazwał Al-Andalus "wcześniejszą wersją naszego własnego hybrydycznego świata" - przez osiem wieków południe Hiszpanii i okoliczne regiony zamieszkiwali i współtworzyli żydzi, muzułmanie i chrześcijanie. Książka na każdym kroku rozpięta jest między historią i współczesnością, między reportażem i esejem. Równie ważne są tu arabsko-wielokulturowa przeszłość Al-Andalus, jak i to, jak rezonuje ona dziś. Opisując średniowiecze i początki nowożytnego świata, autorka wyławia zadziwiająco aktualne wątki i pokazuje, jak dzisiejsi Andaluzyjczycy i Andaluzyjki obchodzą się z tym nietypowym dziedzictwem (nie brakuje takich, którzy mówią, że są "potomkami Maurów"), oraz jak dziś w praktyce wygląda wielokulturowość tego regionu (Andaluzja nazywana jest "nową Lampedusą"). Koegzystencja, spotkanie tak zwanego Zachodu z tak zwanym islamem, płynność granic, lecz także fundamentalizmy, wypędzenia, egzorcyzmowanie innych... Al-Andalus to potężny mit, ale - jak twierdzi andaluzyjski antropolog José Antonio González Alcantud - mito bueno, "dobry mit", który pozwala poszerzać granice wyobraźni i myślenia o dzisiejszej Europie i stojących przed nami wyzwaniach.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 261- [271].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni